Årsmodell id

Yttre kännetecken för olika årsmodeller av Chevrolet Corvair.


Illustrationer från tidstypisk GM reklam.


1960


Enda årsmodellen med konkav frontplåt. 500 och 700 har djupa navkaplar (67mm djupa enligt Clark’s). Monza, som tillkom sent under modellåret, fick heltäckande hjulsidor (det finns ingen Monza i Sverige, så detta kanske är av mindre intresse för oss). Emblem med text ”CHEVROLET” på motorluckan. 700 har en rostfri list runt midjan och listen går runt hela bilen. Luftutsläppsgallret under kofångaren bak har vertikala ribbor och ett halvmånsformat urtag för avgasröret. Bakljusglas utan kromdekor. Backljusglasen för Monza är tvåfärgade (vitt i mitten och en röd ring runt om det vita), medan 500/700 har helvita backljusglas (om bilen beställts med backljus).

1961


Ny frontplåt som är konvex. Strålkastarsargarna ändras för att stämma mot den nya fronten (får en ”spets” som pekar mot bilens mitt). Brett frontemblem med plastinlägg och CORVAIR-text. Navkapslarna på 500 och 700 är snarlika 1960, men är grundare (sticker inte ut lika långt från fälgen, 52mm djupa enligt Clark’s). Monza har heltäckande hjulsidor av ny modell, men dessa kunde även beställas till 500/700 mot pristillägg. (Navkapslarna kan ses här, men det finns faktafel i texten: http://murfy.us/doku.php?id=corvairearlymodels:03_suspension:wheelcovers:wheelcovers ) Motorluckans emblem ändras och får ett plastinlägg med texten ”CORVAIR”. Motorluckan får på insidan en pressning för reservhjulet, pga att detta flyttas till motorrummet. Detta syns även utifrån då det högra gallret i motorluckan får vissa gälar något ”vridna” av frigångsskäl. Luftutsläppsgallret under kofångaren bak har fortfarande vertikala ribbor, men inget urtag för avgasrör då slutröret dragits om för att mynna åt sidan. Detta gäller dock ej combin som fortfarande hade avgasrör som mynnade bakåt och därmed ett urtag i gallret likt 1960.

1962


I fronten sitter det tre emblem, två yttre som ska se ut som luftintag och ett mittre med CORVAIR-text och en spets som pekar neråt. Den rostfria midjelisten på 700 går bara runt den främre delen av bilen och slutar i en spets mitt på framdörren. Monza får breda ribbade tröskellister. Nya kantigare navkapslar på 500/700. Nya hjulsidor på Monza helt i rostfritt, med ett plastcentrum med text ”Monza”. Dessa hjulsidor kunde även beställas till 500/700, men hade då andra plastcentrum med en Chevrolet-symbol. Motorluckeemblem med text ”CORVAIR”. Bilar med 102 hk-motorn fick även ett par korslagda flaggor på motorluckan, och turbo-bilar hade istället ett emblem med texten ”Turbo charged”. Luftutsläppsgallret under kofångaren bak får vertikala ribbor, och likt 1961 har combin ett speciellt galler med urtag för avgasröret. Bakljus- och backljusglasen ändras och får en kromad dekor som kanske kan liknas vid en stjärna.

1963


Frontemblemet blir en tvärgående bred list med svart inlägg. Separat CORVAIR-emblem i fronten. Orangea främre blinkersglas, men detta gäller ej svensksålda bilar som fortfarande hade de vita glasen kvar pga svenska lagkrav på vitt parkeringsljus. Strålkastarsargarna får svart färg mellan ribborna. De heltäckande hjulsidorna får även de svart färg mellan ribborna, likaså tröskellisterna på Monza. Bakljus- och backljusglasen får en vertikal kromdekoration, likt övriga Chevroletmodeller 1963.

1964


Nytt frontemblem med plastinlägg. Nya midjelister på 700 som bara går längs bilens sidor. Monza får för första året hjulhuslister och dessa ansluter till nya, släta tröskellister. Emblem med lösa bokstäver ”CORVAIR” både på främre luckan och motorluckan. Nya heltäckande hjulsidor med olika plastcentrum beroende på om bilen är en Spyder, vanlig Monza eller en 500/700 som specialbeställts med hjulsidor. Luftutsläppsgallret bak under kofångaren får två fält med rutnät. Bakljus- och backljusglasen får en lös kromringsdekoration.

1965


Helt ny karossdesign och fyrdelad bakaxel av Corvettetyp. Frontemblem med rött färginlägg. ”Corvair”-emblem i skrivstil på luckan fram och på motorluckan. Heltäckande hjulsidor på Monza/Corsa och som specialbeställning på 500, med olika plastcentrum för 500/Monza/Corsa. Hjulhuslister som sticker ut någon centimeter utanför karossidan och de är tvådelade för de främre hjulhusen och tredelade för de bakre. Luftutsläppsgallret under bakre kofångaren är format så att det är två separata gallerfält i plåten. På 500 är gallret målat helt i karossfärgen, Monza har silverfärg på de två ”gallren” och karossfärg runt om och Corsa har kromade gallerinlägg. Corsa har en smal pinstripe runt karossen som oftast matchar inredningens färg (undantaget är om bilen har samma färg på inredning och exteriör, för stripen gjordes ju alltid i en kontrasterande kulör). Corsa har är partiet runt bakljusen målat med silverfärg. Bakljusglas med en kromringsdekoration. Partiet runt instrumenten och handskfacket är på 500 lackat i samma färg som instrumentpanelen i övrigt, på Monza är det lackat i silverfärg som har lite struktur i ytan och på Corsa är det lackat i svart krymplack.

1966


Nytt frontemblem som har en ändrad utformning (smalare mittdel) och blått färginlägg. Den främre ”Corvair”-texten flyttas ner till frontplåten. Hjulhuslister som är i en del för respektive hjulhus och bara sticker ut några millimeter utanför karossidan. Ändrad profil på tröskellisterna. Nya heltäckande hjulsidor, med olika plastcentrum för Corsa, Monza och 500 (hjulsidor är fortfarande specialbeställning för 500, standard är små navkapslar). Ändrade bakljusglas med en liten kromringsdekoration. Denna kromring var först av smal modell, senare under modellåret infördes en bredare variant av kromring. Luftutsläppsgallret under kofångaren bak har bara ett gallerfält i plåten. På 500 är hela gallret lackat i karossfärg, på Monza och Corsa är gallerdelen i mitten lackad silver och har karossfärg runt om. På Corsa sitter även en kromsarg runt gallerdelen. Corsa har även detta år silverlackad panel runt bakljusen, men ingen pinstripe på karossen. Även Monza får partiet runt instrumenten och handskfacket lackat i svart krymplack. Samtliga modeller förses med svart frontspoiler i plast för förbättrad aerodynamik.

1967


Inga utvändiga skillnader mot 1966, Chevrolet hade krympt utvecklingsbudgeten för Corvair till ett minimum. Invändigt sitter en ny, treekrad, ratt och framsäten av en ny modell, med tunnare ryggstöd. Både ratten och framsätena användes även i andra Chevrolet-modeller, så de togs inte fram bara för Corvair. Corsa-serien utgår.

1968


Sidomarkeringsljus tillkommer, med vita glas fram (och orangea glödlampor) och röda glas bak. Fyrdörrarsmodellen utgår, endast coupe och convertible återstår.

1969


De främre sidomarkeringsglasen får orangea glas.

Mindre bilderna i annonsen nedan illustrerar extrautrustning

Textunderlag: Ronnie Stensson för Corvair Club Sweden